Kontakta oss

Telefonnummer:
Avdelningen 08 50834358

Utflyktsmobil 08 50834320

Öppnings-/stängningsfritids (åk 1) 08-50834352


Sjukanmälan - Skolportalen är igång. Men vi upplever en del strul med SMS-anmälan.

2a: jenny.svensson@stockholm.se
2b: daisy.palmgren@stockholm.se
2c: elin.bostrom@stockholm.se

fritids:
camilla.nyberg@stockholm.se
sanela.mladenovic@stockholm.se
lena.radehorn@stockholm.se

fredag 1 juni 2018

Inlägg / brev / info från idrottslären



Hej bästa vårdnadshavare!

Jag vill börja med att tacka er och era fantastiska barn för det här läsåret. Det har varit en spännande resa och jag kan ärligt säga att det har varit minst lika lärorikt för mig som för eleverna. Vi lär oss av varandra varje gång vi ses och relationerna blir bara bättre.

Vi har också nått långt i planeringen och i många fall längre än vad som från början var tänkt. Detta känns särskilt kul då det innebär att vi kan sätta nya ännu högre mål till nästa läsår. Min ambition är att eleverna alltid ska vara väl förberedda inför nästkommande årskurs.

Nu är sommaren här och jag skulle därför vilja passa på att be er att försöka träna lite simning i sommar. Det finns gott om badplatser i Västerort och det skulle vara bra om barnen fick öva lite extra. Simning är en färdighet som behöver underhållas allt eftersom barnen växer. Därför är det viktigt att öva när möjlighet ges. Detta är naturligtvis helt frivilligt att ägna sig åt men det kommer garanterat att göra skillnad för era barn senare i undervisningen och i livet om inte annat. Ett av kunskapskraven för att bli godkänd i idrott och hälsa från åk sex till nio är att kunna simma 200 meter varav 50 meter på rygg.

Om ni känner er osäkra på vad man ska tänka på vid vatten så kan ni kika på punkterna om bad- och båtvett:  
  •  Badvett        

1. Bada alltid tillsammans med någon.
2. Simma längs med stranden.
3. Hoppa eller dyk inte på okänt vatten.
4. Knuffa aldrig i eller håll fast någon under vattnet.
5. Simma inte under bryggor och hoppställningar
6. Spring inte på bassängkant eller bryggor – du kan halka.
7. Ropa bara på hjälp om du är i nöd.
8. Undvik uppblåsbara leksaker i öppet vatten.
9. Ha alltid något mellan dig och den nödställde, ”den förlängda armen”.
10. Meddela alltid var ni ska bada och när ni tänker komma tillbaka.

  • Båtvett

2. Sitt alltid ner i båten och placera dig så att den är i balans.
3. Var inte fler personer i båten än den är avsedd för.
4. Byt bara plats i båten om det är absolut nödvändigt och då en person i taget.
5. Stanna vid båten om du faller i vattnet.
6. Ha alltid någon mellan dig och den nödställde ”den förlängda armen”.
7. Om du ska rädda en nödställd, ta upp henne i aktern på båten.
8. Ropa bara på hjälp om du är i nöd.
9. Vifta långsamt med båda armarna över huvudet och åt sidorna om du behöver hjälp.
10. Se till att det finns öskar, ankare, livlina, reservåra eller paddel i båten.
11. Meddela alltid vart ni ska åka och när ni tänker komma tillbaka.

Tack för det här läsåret, vi ses i höst!
 Andrée Nienkerk
Lärare i idrott och hälsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar